wtorek, 01 sierpień 2017 10:31

Zielona herbata niedoceniona skarbnica zdrowia

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Camellia sinensis to roślina, z której pozyskuje się herbatę. Jej liście i pączki są wykorzystywane do produkcji wielu gatunków herbat, z których słyną Chiny. Rodzaj herbaty oraz jej smak zależy od pory zbiorów, dojrzałości liści, stopnia ich fermentacji oraz regionu z którego pochodzi.



Zielona herbata to napar powstały z liści, które nie są poddane fermentacji (tak samo jak w przypadku herbaty białej). Ma charakterystyczny, lekko cierpki, smak. W ostatnich latach została poddana wielu badaniom, w celu ustalenia jakie zdrowotne korzyści może nieść jej regularne picie.

Herbata liściasta wymaga specjalnego zaparzenia. Ważne jest, aby nie zalewać jej wrzątkiem tylko wodą w temperaturze maksymalnie 80 stopni Celsjusza. Czas zaparzania również ma istotne znaczenie. Dla herbaty zielonej optymalnym czasem zaparzania jest do 3 minut – wtedy nie będzie mocno cierpka, gorzka i niesmaczna.

Prozdrowotne działanie zielonej herbaty można zauważyć w wielu płaszczyznach. Głównym sprawcą jest związek EGCG (galusan epigalokatechiny), który ma właściwości przeciwnowotworowe, wspomaga działanie układu krążenia, wzmacnia odporność oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.

Oprócz EGCG liście zielonej herbaty są bogate w flawony i flawanole, które skutecznie niwelują wpływ środowiska na organizm usuwając wolne rodniki. Dzięki nim hamowane są procesy starzenia zachodzące w organizmie, co pomaga w utrzymaniu zdrowia i witalności.


Zielona herbata dobrze sprawdzi się dla osób, które mają problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała. Teina oraz katechiny pobudzają metabolizm oraz hamują powstawanie nowych komórek tłuszczowych.

Badania wykazały, że osoby, które cierpią na kandydozę odnosiły lepsze rezultaty z terapii jeśli była skojarzona ze spożyciem zielonej herbaty.

Dla osób, które mają problem z utrzymaniem prawidłowego poziomu cukru we krwi również zaleca się picie zielonej herbaty. Dzięki zawartym w niej flawonoidom wykazuje działanie hipoglikemizujące (obniżające poziom glukozy).

Warto pamiętać, że zielona herbata może działać drażniąco na żołądek, dlatego nie zaleca się picia jej na pusty żołądek. Poza tym, zawiera teinę, czyli odpowiednik kofeiny – duże spożycie zielonej herbaty może wpływać pobudzająco.

W związku z powyższym, herbata zielona niesie ze sobą szereg prozdrowotnych właściwości dlatego warto włączyć ją do swojego codziennego jadłospisu. Na uwadze trzeba mieć prawidłowe jej zaparzanie oraz pamiętać o piciu jej z umiarem (czyli 1-2 filiżanki dziennie).  
Czytany 109836 razy

103054 komentarzy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.