wtorek, 22 sierpień 2017 12:59

Pomidorowy zawrót głowy

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Pomidor, według określenia botanicznego, to owoc. Może on przyjmować różne formy oraz barwy, od małych pomidorków koktajlowych do dużych bawolich serc. Każda odmiana tego warzywa ma swoje zastosowanie w kuchni. Bez względu jednak na wielkość, czy barwę – powinniśmy pomidory jeść.

Warzywa te, znane są jako źródła likopenu czyli czerwonego barwnika, który ma działanie odmładzające, chroniące naczynia krwionośne oraz zapobiegające zawałom. Jest on najsilniejszym przeciwutleniaczem z grupy karotenoidów. Antyoksydanty mają siłę niwelowania wolnych rodników przez co hamują procesy starzenia oraz niekorzystne działanie środowiska na organizm.

Pomidory są znane również z tego, że są bogatym źródłem potasu – aby dostarczyć 500 mg tego pierwiastka wystarczy wypić szklankę soku pomidorowego (najlepiej takiego, bez dodatku soli). Potas poprawia pracę serca, wzmacnia mięśnie oraz chroni przed udarem.

Utarło się przekonanie, że owoce i warzywa zachowują najwięcej wartości odżywczej jedzone na surowo. Jeśli mamy wziąć pod uwagę pomidory, to ta zależność jest odwrotna – większą wartość odżywczą (więcej likopenu) w takiej samej ilości produktu będzie miał koncentrat pomidorowy w porównaniu ze świeżymi pomidorami.

Pomidory i inne przetwory pomidorowe warto jeść w towarzystwie tłuszczu – dzięki temu witaminy zawarte w czerwonych owocach lepiej ulegną wchłonięciu. Do sałatki z pomidorem warto dodać sos sałatkowy na bazie oliwy z oliwek.

Zawartość witaminy C w pomidorach sprawia, że działają wzmacniająco na układ immunologiczny – czyli poprawiają odporność. Przekonanie niełączenia produktów takich jak ogórek i pomidor nie jest do końca poprawne. Askorbinaza (enzym) zawarta w ogórkach faktycznie rozkłada witaminę C, jednak nie są to ilości, które by negatywnie wpływały na bilans w całodziennej diecie. Zatem, jeśli masz ochotę na sałatkę pomidorowo-ogórkową jedz na zdrowie!

Mimo wielu zalet pomidorów, osoby, które mają problemy ze zgagą powinny jednak ich unikać ponieważ drażnią one ścianę przełyku i mogą nasilać dolegliwości. Warto obserwować organizm i sprawdzać jaka ilość wywoła dolegliwości, a jaką można zjadać.  
Czytany 58848 razy

42580 komentarzy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.