poniedziałek, 16 wrzesień 2019 12:10

Dieta dla osób 40+

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Dieta dla osób 40+ to już nie tylko odchudzanie i względy estetyczne, ale profilaktyka wielu chorób. Co warto wiedzieć gdy wkroczymy w ten wiek ?


1) Sól i cukru
Nadmiar soli sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego. Nie zapominajmy, że sól jest składnikiem szeroko rozpowszechnionym w produktach spożywczych więc nie dosalajmy jeszcze bardziej potraw. Zamiast posypywać warzywa solą, zastąpmy ją świeżym szczypiorkiem lub liści bazylii. Wzbogacą smak a nie mają grama soli.


Cukier oraz produkty obfitujące w ten składnik są źródłem tzw. pustych kalorii. Nadmiar cukru w diecie prowadzi do otyłości, próchnicy zębów oraz zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu, co może prowadzić do cukrzycy typu II.
2) Profilaktyka chorób serca

Zastąp tłuszcze zwierzęce roślinnymi oraz zwiększ udział ryb w diecie!
Tłuszcze nasycone powinny pokrywać mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ograniczyć należy także spożycie tłuszczów trans i cholesterolu, a w miarę możliwości zastąpić je zdrowymi tłuszczami, które znajdują się w orzechach i olejach roślinnych.

3) Spowolniona przemiana materii


Wraz z wiekiem tempo przemiany materii maleje. Od 20 do 50 roku życia metabolizm zwalnia o około 6–8%. W wieku 40–50 lat organizm nie potrzebuje aż tak dużej liczby kalorii, nie dotyczy to jednak witamin i minerałów – zapotrzebowanie na te składniki ulega zwiększeniu! Dlatego dobór żywności o dużej wartości odżywczej odgrywa bardzo istotną rolę w tym okresie. Nie jest to najlepszy czas na eksperymentowanie z różnego typu dietami (np. jednoskładnikowymi). Gwałtowne zmniejszenie i zwiększenie masy ciała znacznie zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

4) Warzywa i owoce bogate w antyoksydanty

Antyoksydanty to związki opóźniające procesy starzenia się komórek i zmniejszające ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworów. Do głównych przeciwutleniaczy zalicza się witaminy E, C i A. Bogactwem tych składników cieszą się głównie warzywa i owoce. Należy pamiętać, że witaminy te należy dostarczać głównie z pożywieniem. Właściwie skomponowana dieta nie wymaga stosowania suplementów.
Czytany 20190 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 17 wrzesień 2019 12:34

18140 komentarzy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.