czwartek, 18 czerwiec 2020 09:49

Seitan - z czym to się je ?

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Czym jest Seitan ?

Mięso Buddy lub kofu – to funkcjonujące w Chinach określenia na ten znakomity substytut mięsa dla wegan. Coraz częściej wybierany także przez zagorzałych mięsożerców. Seitan to nic innego jak czysty gluten, czyli białko występujące w ziarnach pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa. Po przyrządzeniu jego konsystencja do złudzenia przypomina mięso, bardziej niż tofu czy tempeh.




Wartości odżywcze

Seitan jest obfity w białko roślinne – 150g produktu zaspokaja zapotrzebowanie na ten makroskładnik nawet u bardzo aktywnych osób. Charakteryzuje się również dużą ilością błonnika. Należy jednak wspomnieć, że nie stanowi pełnoprawnej alternatywy dla mięsa. Mimo podobnego smaku, nie zawiera on pewnych aminokwasów potrzebnych do prawidłowego odżywienia organizmu, dlatego lepiej stosować go jako ciekawe urozmaicenie diety, a nie jej podstawę.




Otrzymywanie

Powstaje w wyniku wypłukiwania skrobi z mąki pszennej. Składa się więc prawie wyłącznie z białka – glutenu. Nie mogą spożywać go osoby chore na celiakię ani uczuleni na gluten.

Jego przygotowanie jest łatwe, jednak czasochłonne. Z 1,5 kg zwykłej mąki pszennej otrzymuje się około 700g produktu. Mąkę wyrabia się z 1l wody na gładkie i jednolite ciasto. Należy zanurzyć masę w wodzie do czasu aż skrobia rozmięknie, a następnie delikatnie wyrabiać ją pod bieżącą wodą. Proces ten przeprowadza się do momentu, gdy spływająca woda będzie przezroczysta, a może to potrwać nawet godzinę. To co pozostanie w dłoniach to właśnie seitan – gluten w żółtawym kolorze o elastycznej konsystencji. Jeżeli nie mamy na to czasu, z łatwością można również kupić gotowy produkt.




Jak nadać mu smak?

Gluten nie ma żadnego konkretnego smaku. Podobnie jak surowe mięso. Kluczem do sukcesu jest odpowiednia marynata. Oryginalna receptura zawiera jedynie czosnek, algi kombu oraz sos sojowy. Doprawić go jednak można na swój sposób dodając do bulionu ulubione przyprawy.

Masę najlepiej podzielić na mniejsze kawałki, wedle uznania i wrzucić do wrzącego bulionu. Pod wpływem wrzącej wody otrzymany produkt może zwiększyć swoją objętość nawet trzykrotnie, dlatego warto wybrać większy garnek. Czas gotowania wynosi około 40 minut.

Otrzymany półprodukt nadaje się do smażenia, pieczenia, grillowania czy duszenia. Doskonale sprawdza się jako składnik wegańskiego gulaszu, kotletów czy dań przygotowywanych techniką stir-fry.

Można eksperymentować z nim do woli! :) 
Czytany 44 razy

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.