fitway

fitway

czwartek, 18 czerwiec 2020 09:49

Seitan - z czym to się je ?

Jakich jest 5 najczęściej popełnianych błędów żywieniowych?


1. BRAK ODPOWIEDNIEJ ILOŚCI WODY


Woda przyspiesza oczyszczanie organizmu z toksyn oraz wspomaga przemianę materii. Niejednokrotnie jej zbyt małe spożycie powoduje większe uczucie głodu – organizm „błędnie” domaga się wody, która pochodzi również z jedzenia. Ponadto, wypijana nieregularnie w zbyt dużej ilości jest szybko wydalana i nie nawadnia organizmu we właściwy sposób. Najlepszym rozwiązaniem jest picie wody małymi łykami przez cały dzień. Wówczas nawodni ona organizm w odpowiedni sposób.


2. PODJADANIE


Czasem nie jesteśmy świadomi ile zjedliśmy podczas dnia. Nie zdajemy sobie sprawy z tego, że nawet najmniejsza przekąska, jest już posiłkiem. Dobrym rozwiązaniem jest zapisywanie posiłków w notatniku w telefonie, który i tak trzymamy zawsze przy sobie. Pozwoli to na ujrzenie rzeczywistości, tego jak nasza dieta naprawdę wygląda i co należy w niej zmienić.


3. ZBYT SZYBKIE TEMPO ZJADANIA POSIŁKÓW


Zbyt szybkie tempo jedzenia prowadzi do problemów z trawieniem. Jedząc w pośpiechu połykamy duże kęsy, które gromadzą się w żołądku i zalegają w nim przez dłuższy czas. Nie spiesz się i gryź starannie, a w ten sposób wspomożesz trawienie i... zjesz mniej


4. BRAK REGULARNOŚCI POSIŁKÓW


Stałe pory pomagają utrzymać poziom cukru we krwi na odpowiednim poziomie co daje lepszą kontrole uczucia łaknienia. Pamiętajmy, że czasami jednak lepiej czas między posiłkami jest skrócić - zjeść po 2,5h – niż wydłużyć do 5 godzin.


5. OGLĄDANIE TELEWIZJI PODCZAS POSIŁKÓW


Jedząc w ten sposób, naprawdę nie można nacieszyć się smakiem, aromatem ani teksturą jedzenia. Ryzykujesz natomiast, że zjesz za dużo, gdyż skupiając się na telewizorze nie kontrolujesz jaką ilość jedzenia zjadasz i w ten sposób masz ochotę na dokładkę. Znajdź chwilę na posiłek i nie pozwól, aby cokolwiek cię rozpraszało.

 

 

 

 

 

 

środa, 08 styczeń 2020 13:32

Odmień siebie z Nowym Rokiem !

„Nowy Rok, nowa Ja” - bardzo częste postanowienie noworoczne wśród wielu z nas. W celu zrzucenia zbędnych kilogramów zacznij od kilku podstawowych zasad, a wybierając jedną z naszych diet będzie to jeszcze łatwiejsze.

Zasada pierwsza to produkty pełnoziarniste. Zamiast pszennego makaronu na obiad lub pszennych bułeczek na śniadanie, wybieraj makaron razowy, brązowy ryż czy kasze oraz pieczywo żytnie. Produkty te zapewnią ci uczucie sytości na długi czas, dzięki czemu nie będziesz podjadał między posiłkami.

Zasada druga to warzywa lub owoce do każdego posiłku. W co najmniej 3 naszych posiłkach powinna znajdować się porcja warzyw i owoców - to produkty niskokaloryczne, a przy tym są źródłem błonnika, który zapewni nam uczucie sytości oraz witamin i składników mineralnych, które są niezbędne dla naszego zdrowia.

Zasada trzecia, pij co najmniej 2L wody dziennie. Wszystkie kolorowe napoje, które są słodzone cukrem to dodatkowe kalorie, które wpływają na naszą wagę. Dlatego sięgajmy po wodę - nie zawiera kalorii, a my będziemy mogli się cieszyć większą ilością posiłków do spożycia.

Jedz mniej ale częściej. Pamiętaj, że posiłki jedzone co 2-3h o mniejszych objętościach „nakręcą” twój metabolizm, sprawią, że nie będziesz chodził głodny i nie będziesz podjadał między posiłkami. Wybierając nasz catering otrzymasz od nas 5 posiłków, które możesz zabrać wszędzie ze sobą, nie martwiąc się o wcześniejsze przygotowanie posiłków w domu.

Ulubione fast foody typu pizza, kebab, chipsy zastąp domowymi odpowiednikami takimi jak domowa pizza z dużą ilością warzyw, tortilla z kurczakiem i warzywami z sosem na bazie jogurtu albo pieczone chipsy z warzyw np. marchewki, buraka, pietruszki czy ziemniaków.

Ostatnie, ale najważniejsze – ruch! Bez aktywności fizycznej nasz trud pójdzie na marne. Zacznij od 10 tys. kroków dziennie, zamiast jazdy samochodem wybierz tramwaj, wysiadaj przestanek wcześniej, wsiądź a rower, wybierz się na romantyczny spacer z ukochanym lub długi spacer ze swoim pupilem.

Przypraw to idealny sposób na naturalne wzmocnienie organizmu i urozmaicenie diety pudełkowej. Warto więc w sezonie jesienno zimowym dodatkowo wspomóc swój organizm i ogrzać go od środka. Właściwości lecznicze niektórych z nich dodatkowo wspomagać będą w walce z przeziębieniem i osłabieniem organizmu. Czy wiesz juz co stosować aby nie dać się jesieni ? :) 


Imbir

Zawiera szereg olejków lotnych oraz oleożywice, a także ważne makroelementy takie jak fosfor, magnez, potas. Korzeń imbiru jest bardzo cennym surowcem ze względu na substancje bioaktywne, które m.in. mają działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne mogące korzystnie wpływać na organizm człowieka. Zaleca się stosowanie świeżego imbiru, ponieważ ta forma odznacza się większą skutecznością w zwalczaniu chorób i wszelkich innych dolegliwości w porównaniu z imbirem suszonym. Unikaj imbiru, jeśli chorujesz na przewlekłą chorobę przewodu pokarmowego, np. wrzody żołądka lub dwunastnicy, cierpisz na refluks żołądkowy. Sprawdzi się do doprawiania owoców morza, dań z wołowiny, drobiu, ryżu czy też do słodkich wypieków. Świeży, pokrojony w plastry będzie wyśmienity do aromatyzowania napojów. Najczęściej używa się go do doprawiania herbat czy kaw.



Goździki

Mają silny, swoisty, przyjemny aromat, zbliżony do kwiatu o tej samej nazwie i paląco-szczypiący smak. Goździki mają wiele właściwości leczniczych, między innymi są także używane do poprawy perystaltyki przewodu pokarmowego oraz wykazują antyseptyczne i przeciwbólowe właściwości, które ułatwiają powrót do zdrowia w przypadku przeziębienia lub grypy. Przyprawę można stosować do kompotów, win, sosów i owoców. Goździki dobrze komponują się z herbatami czarnymi oraz zielonymi.




Kardamon

Charakteryzuje się ostrym, korzennym, słodkim i piekącym smakiem oraz cytrynowo–imbirowym zapachem. Kardamon, oprócz tego, że nadaje potrawom wyjątkowego smaku, posiada wiele właściwości zdrowotnych i z tych powodów uważany jest za jedną z najcenniejszych przypraw na świecie. Kardamonem można przyprawiać pierniki, marcepany, a także sałatki owocowe, słodkie sosy i likiery. Pomysłów na przygotowanie napojów z użyciem kardamonu jest wiele, można przygotować napar z samego kardamonu. Jeżeli chcemy uzyskać mniej intensywny aromat można dodać zgnieciony kardamon do herbaty. Często również wykorzystuje się go jako dodatek do kawy.


Cynamon

Jest popularną przyprawą kuchenną otrzymywaną z wysuszonej kory cynamonowca o charakterystycznym słodkawo-korzennym, lekko piekącym smaku i silnym aromacie. Cynamon wspomaga leczenie wielu dolegliwości związanych z m.in. układem pokarmowym. Przyprawę tą najczęściej wykorzystuje się do wyrobów cukierniczych, ale także do podkreślenia smaku i aromatu różnych napojów, kompotów, herbat, kaw, gorących czekolad, nalewek



Chilli

Wyróżnia się intensywnym zapachem i wysublimowanym, wyjątkowym smakiem. Papryczka chilli cieszy się dużą popularnością ze względu na to, że wykazuje liczne właściwości lecznicze. Należą do nich między innymi zapobieganie zakrzepom krwi, pomoc w zwalczeniu przeziębienia, działanie przeciwbólowe. Przyprawę warto dodawać do praktycznie wszystkich dań, gdyż doskonale pasuje do wszystkiego, także do kawy, kakao i gorzkiej czekolady.

Wszystkie osby poszukujące cateringu dietetycznego w Poznaniu zapraszamy do skorzystania z naszej oferty ;) 

 

Otyłość to niewątpliwie plaga dzisiejszych czasów. Półki sklepowe wypełnione po brzegi niezdrwymi przekąskami, życie w biegu, brak regularności i harmonii w jedzeniu. Wszystko to nie sprzyja naszemu samopoczuciu, tyjemy w zastraszającym tempie i to z wielką łatwością. Przekłada się nie tylko na nasz wygląd i samoocenę, ale także na zdrowie i jakość życia. Wraz z wzrostem masy ciała rośnie ryzyko zachorowań na nowotwory układu pokarmowego, cukrzycę, nadciśnienie, miażdżycę. Dodatkowo większa masa ciała powoduje obciążenie stawów prowadząc do zwyrodnień i częstszych urazów. Jak możemy walczyć z tym zjawiskiem ?  Przedstawiamy kilka trików, które z pewnością przyczynią się do pozytywnej zmiany :


- Jadąc do pracy zamień auto na komunikację miejscą lub rower. Oszczędzisz pieniądze i stanie w korkach, a czas poświęcony na dojazd możesz potraktować jako trening lub rozgrzewkę. Pamiętaj, że wg WHO zaleca się codziennie robić minimum 5000 kroków.


- Badź przykładem dla innych, niech zazdroszczą Ci organizacji i kreatywności. Dziecku do szkoły zamiast batona daj owoc, a na drugie śniadanie w pracy sięgnij po świeżą sałatkę, którą będą wszyscy się zachwycać :)


- Miej zawsze przy sobie butelkę wody. Często nasz organizm mylnie domaga się jedzenia podczas gdy wynika to z pragnienia. Pozwoli to ograniczyć nadmiar kalorii, nawodni Twój organizm i podtrzyma uczucie sytości.


- Uważaj na słodzonie kawy, herbaty oraz wszystkie kolorowe napoje - to bardzo niebezpieczna pułapka, która często jest pomijana podczas bilansowania kaloryczności


- Uważaj równiez na sklepowe gotowce, często kuszą nas owocowe, pseudozdrowe jogurty owocowe, płatki śniadaniowe, batoniki "fit". Niestety nie mają one nic wspólnego z produktami light, a zawierają syrop glukozowo-fruktozowy i cała gamę konserwantów, sztucznych barwników i polepszaczy. Czytajmy więc etykiety, lub zróbmy ich alternatywy sami w domu.


- Zadbaj o swoich bliskich, jeżeli zależy Ci na ich zdrowiu zaproś na współny posiłek, w którym znajdą wiele warzyw, chude mięso i produkty zbożowe. Pokaż, że domowa kuchnia nie musi być obfita w tłuszcz i ciężko produkty. Ugotujcie razem prosty i smaczny posiłek, który będzie inspiracją do zmiany nawyków.


- Zamiast ciasta na deser przygotuj sałatke owocową, pudding zbożywy lub zdrowe ciastka na bazie płatków owsianych i suszonych owoców. Niedzielny deser nie musi oznaczać kalorycznego i maślanego ciasta.


- Przygotuj sobie pakiet jedzenia na cały dzień, aby nie kusiły Cię szybkie i niezdrowe rozwiązania takie jak jedzenie na mieście w wątpliwych miejscach czy jedzenie byle czego na szybko. Możesz zrobić to już dziś z naszą pomocą ! :)

czwartek, 03 październik 2019 13:02

Dieta bez mleczna - wady i zalety

Coraz więcej osób decyduje się na dietę bez mleczną, argumentując tym, że mleko i jego przetwory są szkodliwe dla dorosłego człowieka i mogą nasilać alergie. Czy słusznie dieta bez mleczna pozwoli nam na lepsze samopoczucie?
 
 
Nabiał to bardzo ważna grupa produktów spożywczych. Zaliczamy do niej mleko i jego przetwory – jogurty, sery, kefiry, twarogi itd. Rezygnując z tak szerokiej gamy produktowej pozbywamy się cennego źródła witamin z grupy A, D, K i B, pierwiastków takich jak wapń, cynk magnez oraz pełnowartościowego białka. Nie zapominajmy również o tym, że mleczne produkty fermentowane to także drogocenne probiotyki, pełniące ważną rolę w naszych jelitach oraz wspomagające cały układ trawienny.
Z drugiej strony wykazano, że mleko i jego przetwory często nasilają alergie, zaostrzają zmiany skórne, a jego odstawienie może niwelować astmę, migreny, usuwać patologiczny śluz czy też wspomagać leczenie Hashimoto. Niezbędne jest w takim wypadku poszukiwanie alternatywnych źródeł wapnia, białka i witamin, przeciwdziałając ich niedoborom – znajdziemy je w warzywach strączkowych, orzechach, migdałach, mięsie, rybach, jajach.
Pamiętajmy, że każda dieta eliminacyjna powinna być konsultowana z dietetykiem indywidualnie, gdyż pomimo spodziewanych korzyści, może okazać się, że nie jest dla nas odpowiednia.
poniedziałek, 16 wrzesień 2019 12:10

Dieta dla osób 40+

Dieta dla osób 40+ to już nie tylko odchudzanie i względy estetyczne, ale profilaktyka wielu chorób. Co warto wiedzieć gdy wkroczymy w ten wiek ?


1) Sól i cukru
Nadmiar soli sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego. Nie zapominajmy, że sól jest składnikiem szeroko rozpowszechnionym w produktach spożywczych więc nie dosalajmy jeszcze bardziej potraw. Zamiast posypywać warzywa solą, zastąpmy ją świeżym szczypiorkiem lub liści bazylii. Wzbogacą smak a nie mają grama soli.


Cukier oraz produkty obfitujące w ten składnik są źródłem tzw. pustych kalorii. Nadmiar cukru w diecie prowadzi do otyłości, próchnicy zębów oraz zaburzeń gospodarki węglowodanowej organizmu, co może prowadzić do cukrzycy typu II.
2) Profilaktyka chorób serca

Zastąp tłuszcze zwierzęce roślinnymi oraz zwiększ udział ryb w diecie!
Tłuszcze nasycone powinny pokrywać mniej niż 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Ograniczyć należy także spożycie tłuszczów trans i cholesterolu, a w miarę możliwości zastąpić je zdrowymi tłuszczami, które znajdują się w orzechach i olejach roślinnych.

3) Spowolniona przemiana materii


Wraz z wiekiem tempo przemiany materii maleje. Od 20 do 50 roku życia metabolizm zwalnia o około 6–8%. W wieku 40–50 lat organizm nie potrzebuje aż tak dużej liczby kalorii, nie dotyczy to jednak witamin i minerałów – zapotrzebowanie na te składniki ulega zwiększeniu! Dlatego dobór żywności o dużej wartości odżywczej odgrywa bardzo istotną rolę w tym okresie. Nie jest to najlepszy czas na eksperymentowanie z różnego typu dietami (np. jednoskładnikowymi). Gwałtowne zmniejszenie i zwiększenie masy ciała znacznie zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu.

4) Warzywa i owoce bogate w antyoksydanty

Antyoksydanty to związki opóźniające procesy starzenia się komórek i zmniejszające ryzyko wystąpienia chorób układu sercowo-naczyniowego oraz nowotworów. Do głównych przeciwutleniaczy zalicza się witaminy E, C i A. Bogactwem tych składników cieszą się głównie warzywa i owoce. Należy pamiętać, że witaminy te należy dostarczać głównie z pożywieniem. Właściwie skomponowana dieta nie wymaga stosowania suplementów.
wtorek, 26 wrzesień 2017 08:56

Dynia - jesienna piękność pełna zdrowia

Cenne właściwości dyni wykorzystywane są od bardzo dawna zarówno w kuchni jak i w medycynie naturalnej.
Można ją spotkać w wielu odmianach, które różnią się kształtem, smakiem oraz niektóre strukturą. Cześć gatunków nadaje się do pieczenia ciast, zup lub do włożenia do słoika na zimę. Niektóre pełnią także funkcję ozdobną.
wtorek, 22 sierpień 2017 12:59

Pomidorowy zawrót głowy

Pomidor, według określenia botanicznego, to owoc. Może on przyjmować różne formy oraz barwy, od małych pomidorków koktajlowych do dużych bawolich serc. Każda odmiana tego warzywa ma swoje zastosowanie w kuchni. Bez względu jednak na wielkość, czy barwę – powinniśmy pomidory jeść.
wtorek, 01 sierpień 2017 10:31

Zielona herbata niedoceniona skarbnica zdrowia

Camellia sinensis to roślina, z której pozyskuje się herbatę. Jej liście i pączki są wykorzystywane do produkcji wielu gatunków herbat, z których słyną Chiny. Rodzaj herbaty oraz jej smak zależy od pory zbiorów, dojrzałości liści, stopnia ich fermentacji oraz regionu z którego pochodzi.

Strona 1 z 3